vrijdag 9 juni 2017

Zomer in Friesland

Wat een genot! Op mijn (elektrisch ondersteunde) fietstochtjes zie ik overal bootjes! In een uur fiets ik naar de cappuccino in Earnewoude en voor een kleiner tochtje neem ik de route langs de Wijde Ee naar De Veenhoop. Nu de pontjes varen heb ik nog meer keuze in mijn routes.

Bij het water
Dat fietsen doet me goed; ik slaap er beter van en voel mijn conditie en kracht toenemen. Ondertussen heb ik nog evenveel last van allerlei bijkomend gedoe, dat lijkt maar niet op te houden. Denk hierbij aan voortdurend ontstoken bij- en voorhoofdsholtes met hoofdpijn en bloedneuzen, huidproblemen die jeuk, pijn en een schrijnend en brandend gevoel geven, misselijkheid door de medicijnen, hartkloppingen (van mezelf?!), vermoeidheid door de MG en wellicht de fietstochtjes. Of eigenlijk ben ik dan de vermoeidheid al voorbij, het is meer een soort uitputting die alles een beetje wazig maakt. En dat zonder dat glaasje lekkere rosé!

Zon in Bakkkeveen
Dat gedoe beïnvloedt mijn dagen en mogelijkheden behoorlijk en daarom heb ik in maart een 'natuurarts' bezocht. Klopt, dat is niets voor mij maar ja, je blijft zoeken naar verbetering. Ik gebruik ondersteunende medicatie van hem - alles in overleg met mijn neuroloog, die hem weer kent uit het UMCG - en heb mijn eetpatroon aangepast.
Met Petje in de uiterwaarden in Oosterbeek
Ik vermijd suiker en probeer gluten-arm en lactose-arm te eten. Verder gebruik ik zo min mogelijk kant-en-klaar-pakjes en ben ik matig met koffie en alcohol. Gluten en lactose vermijden is even ingewikkeld, maar uiteindelijk heb ik m'n gewoontes relatief makkelijk aan kunnen passen. Ik bak zelfs m'n eigen glutenvrije brood en dat lukt (na enkele spectaculaire mislukkingen) behoorlijk goed. Matig met koffie vind ik nog het lastigst! Ik ben er nog niet zo lang mee bezig en merk nog weinig verschil.

Ondertussen heb ik ook nog andere zaken ondernomen sinds de wintersport. Ik heb twee leuke theatervoorstellingen in de Lawei bezocht en kom af en toe in Oosterbeek, bij mijn lieve buurvrouw en de kinderen voor gezelligheid en de schoolvoorstelling van groep zeven!
De logeerpartij met m'n MG-vriendinnen - of eigenlijk gewoon m'n vriendinnen - was gezellig en leuk en gaf weer veel herkenning.

De ledigheid der dagen weet ik steeds beter te vullen. Zo help ik onder andere een kleine brouwerij in Emmen. Zij brouwen speciaalbieren die goed in de smaak vallen, want de vraag neemt gestaag toe. Ze gaan daarom uitbreiden en ik help hen met van alles en nog wat op het gebied van marketing, Ik help hen met het bijhouden van de Facebookpagina en ik verdiep me nu in Wordpress, om de website te kunnen updaten. Resultaten zijn nu of straks zichtbaar op De Veteraan of bezoek ons op Facebook: De Veteraan.

Daarnaast onderzoek ik nu toch serieus de mogelijkheid om advieswerk te gaan doen. Via m'n netwerk zou ik vrijwel direct aan de slag kunnen en dat geeft zin en energie! Uiteraard wil ik alles netjes in overleg met het UWV doen en dat gaat moeizaam. Wat ik wanneer en hoeveel wel en niet mag werken en verdienen kunnen ze me maar niet inzichtelijk uitleggen en die onduidelijkheid geeft onrust. Ondanks alle zin en energie realiseer ik me, met name op m'n slechte dagen, dat ik afhankelijk ben van mijn uitkering en die kan ik niet op het spel zetten. Het zou echter zonde zijn als ik me daardoor liet tegenhouden!

Mijn deel op rechts
Het nieuwe huis vraagt nog niet zoveel aandacht: gisteren kregen we het bericht dat de oplevering met twee maanden is uitgesteld en nu waarschijnlijk in november of december zal gaan plaats vinden. Naar aanleiding van eerder bericht van de aannemer had ik me ingesteld op medio september, dit uitstel is vervelend en kostbaar. Helaas is er niets aan te doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten