woensdag 19 augustus 2015

Energiek

Over ruim een week gooi ik m'n auto vol spullen en diesel en vertrek ik naar Frankrijk. Eerst een week naar de uitlopers van de Luberon, in de Vaucluse (Alpes-de haute-Provence). Daar ga ik kamperen bij vrienden, die rond die tijd de mooiste camping al hebben uitgezocht en hun eigen vouwtent hebben opgezet. Ze hebben beloofd dat de rosé klaar staat als ik de auto uit kom klauteren en dat zij de tent voor me opzetten. Wat lief hè! Natuurlijk ga ik me ermee bemoeien maar het is een erg fijn idee dat de zwaarste haringen voor me in de grond geslagen worden.

Na die week pak ik (..) de tent in en rijd ik door naar Saint-Cyprien in de Languedoc-Roussillon, om nog een weekje in een huisje vlak bij het strand na te genieten. Dicht bij zijn Perpignan en Collioure, en zelfs Barcelona is een optie. Dat is nog wel 200 km verder, ik weet niet of ik dat red want de terugreis is ook al een uitdaging met ruim 1300 km. En hoe prettig mijn auto ook is, er zijn grenzen aan de tijd die ik erin wil doorbrengen.
Ik zie er enorm naar uit, het mooie weer in Oosterbeek doet me verlangen naar meer!

Daarnaast heb ik zin in afleiding; mijn gezondheid blijft een gedoe, m'n spieren zijn snel verzwakt en mijn ogen geven nog steeds problemen. Ik heb nog veel klachten in de marge waardoor m'n conditie matig blijft en ik veel te snel moet afhaken. Ik doe er van alles aan: zo bleek mijn Hb veel te laag en ben ik aan de staaltabletten. Voor m'n conditie wandel ik met een wandelgroep op maandag en ga ik naar pilates op dinsdag. Daarnaast wandel of fiets ik nog minimaal één keer per week maar ik heb niet de indruk dat ik aansterk, integendeel eigenlijk. Mijn zicht is nu redelijk; als ik één contactlens draag kan ik redelijk lezen (met links) en redelijk scherp zien in de verte (met rechts). Het is echter nog steeds niet echt prettig en kost veel energie. Nu heb ik weer een klein abces in m'n linkeroog, de huisarts heeft het doorgeprikt maar het doet pijn en ik moet er antibiotica-gel in druppelen. Chronische ontsteking van m'n bijholtes zorgen voor pijn en hoofdpijn en die aanhoudende piep in m'n oren is erger dan in de dagen van Looks. Kortom: gedoe. Bah!

Op het strand in juni
Door die aanhoudende klachten en mijn lage belastbaarheid ben ik aangemeld voor een programma voor patiënten met een chronische neurologische aandoening. Na een aantal intakes heb ik vandaag gehoord dat ik ben ingeloot voor deelname aan dat programma, dat 'Energiek' heet.
Ik heb nog steeds enige twijfel; het vergt een behoorlijke tijdsinvestering en het is ook erg gericht op mensen die meer moeten bewegen. Mijn aandacht moet waarschijnlijk juist gaan naar minder (zwaar) bewegen en/of een betere dosering ervan. Anderzijds: het zal me vast iets nieuws leren en aangezien ik nog lang niet tevreden ben over mijn gezondheid sta ik daar voor open. Vanaf dinsdag 15 september ga ik daarom zestien weken (!) lang twee dagen per week aan de slag. Lokatie: Groot Klimmendaal in Arnhem, inderdaad, waar ik inmiddels deel uit maak van de cliëntenraad.

Apfelstrudel in Kleef
Mijn studieplannen worden daardoor ook vertraagd; ik wil wel starten met m'n thesis maar zal er minder tijd aan kunnen besteden dan ik van plan was. Toch richt ik me nog steeds op afstuderen voor de zomer van 2016. Het zou toch lastig zijn als ik daarvoor helemaal terug moet komen rijden uit het Noorden...

Nee, niet dat ik m'n huis heb verkocht! Maar ik heb spontaan een kijker gehad en ook aan de statistieken van Funda zie ik dat de aandacht toeneemt. Deze kijker gaat waarschijnlijk geen bod doen maar dat lag niet aan de prijs - en ook niet aan de buitenruimte trouwens. Het is voldoende om me moed te geven en weer wat actiever rond te kijken naar andere woningen.

Hammie de hamster
Natuurlijk onderneem ik nog van alles met dit mooie weer; in Kleef in Duitsland hebben een vriendin en ik gewerkt aan ons gewicht, met die oud-collega die over was uit Texas heb ik heerlijk geluncht en bijgepraat en met die vriendin uit Leeuwarden ben ik naar de lokale jachthaven gewandeld. Ja, in Oosterbeek is echt alles! 

Nu pas ik op de hamster van de overburen en bereid ik me voor op de laatste activiteiten voor de Cliëntenraad voor mijn vakantie. Morgen en maandag hebben we nog overleg en er is veel papier om door te werken. O ja en tussendoor moet ik m'n nieuwe laptop inrichten. Leuk maar ook wel een gedoe; hij wil m'n printer maar niet herkennen en ik heb nog niet alle standaard-instellingen in mijn eigen standaarden kunnen veranderen. Terwijl die natuurlijk toch heus veel beter zijn..

Geen opmerkingen:

Een reactie posten