zaterdag 20 december 2014

Oudjaarsblog

Prettige kerstdagen!
Ruim een maand heb ik nu 'vrij' en dat is een verademing. Het bevalt uitstekend om de druk van de studie 'uit' te hebben gezet. Het geeft ruimte om andere dingen te doen en ik kan de gebeurtenissen van het afgelopen jaar op een rij zetten. Het lijkt er overigens op dat het ook ruimte geeft aan de bacillen want ik ben voortdurend aan het kwakkelen. En ik heb m'n beide schouders overbelast - knap hè. Of eigenlijk: suf hè, ik heb de klachten te lang genegeerd. De fysio heeft me intensief behandeld en het hielp direct. Ik ben beplakt met tape en mag gelukkig nog gewoon deelnemen aan de laatste pilates-lessen.

Begin december ben ik bij mijn neuroloog in het Radboud geweest voor een uitgebreide update. Met het oog op mijn gekwakkel en de turbulente omstandigheden hebben we ervoor gekozen de medicatie voorlopig niet te veranderen. Er moet onder andere eerst duidelijkheid komen over de problemen met mijn zicht. De oogarts van ziekenhuis Rijnstate verwijst me door naar het Radboud, zodat andere mogelijkheden kunnen worden uitgesloten en een eventuele staaroperatie daar uit gevoerd kan worden. We gaan door met de gammaglobulines per infuus, want dat geeft nog steeds een behoorlijke impuls aan mijn welbevinden.
Zelf vind ik mijn conditie een aandachtspunt; pilates helpt daar niet bij en het wandelen komt er te weinig van. Oosterbeek heeft een zwembad, eens kijken of ik daar een paar keer terecht kan als het weer me van het wandelen weerhoudt.

Er zijn diverse malen kijkers geweest en dat kost iedere keer toch een paar uur. Niet dat het hier zo'n zwijnenstal is, maar even de was opruimen, het wasrek wegzetten, de badkamer leegmaken, losse kranten en tijdschriften op een stapeltje leggen, nu ja, al die dingen die je in het normale leven hebt slingeren wil je uit het zicht hebben dus ik ben wel even bezig. En daarna moeten de fotolijstjes weer uit de la worden gehaald, enz. Inderdaad, ik probeer het huis er uit te laten zien zoals het er op de foto's op Funda uitziet, En dat is niet zoals het er normaliter uit ziet!
Ondertussen ben ik aan het onderzoeken of ik überhaupt een hypotheek zou kunnen krijgen met mijn veranderde inkomensbron. Bij de Rabobank was het geen probleem, mijn huidige hypotheker heeft zich nog niet uitgesproken en volgende week heb ik nog een afspraak. Het komt erop neer dat ik in ieder geval bij de Rabobank een hypotheek kan krijgen voor het budget dat ik voor ogen heb. Daarmee valt tegen zeer acceptabele maandlasten een huis met buitenruimte binnen de mogelijkheden, zelfs als ik de opbrengt van mijn huidige woning erg pessimistisch inschat. Een pak van m'n hart! Eerst natuurlijk dit huis verkopen. Gisteren is er een kijker geweest die behoorlijk positief was, afwachten wat daaruit voortkomt.

Onlangs hebben we een brief verstuurd naar mijn oud-werkgever waarin we nog enkele toevoegingen doen aan het verslag van ons gesprek eind oktober. Nu is het wachten op het standpunt van het Ministerie van Financiën. 


M'n nieuwe van Gogh
Er zijn verschillende mogelijkheden: 1) ze blijven bij het standpunt dat het ontslag terecht is; 2) ze vinden dat het ontslag niet terecht is en bieden mij mijn baan opnieuw aan; 3) ze vinden dat het ontslag niet terecht is, bieden me niet opnieuw mijn baan aan maar willen het met een financiële tegemoetkoming oplossen. Ook hier geldt: afwachten.

Het was opnieuw een confrontatie met de financiële consequenties, de frustratie speelde weer behoorlijk op. Niet alleen is mijn inkomen ingrijpend afgenomen, maar ik kost de samenleving ook nog eens veel meer door de uitkering die ik nu ontvang - en dan heb ik het nog niet eens over het verlies van mijn eigen werkplezier. Het blijft bizar.

Sinterklaas is langs geweest in Opende: gezelligheid, scherpe gedichten en mooie cadeaus met familie, heerlijk. Een klein beetje jaloers op de racebaan van neefje was ik wel. Mijn chocolade-pepernoten-taart was goed gelukt - totdat ik m scheef wegzette. Tja.nu moet ik 'm natuurlijk nog een keer maken - maar dan in de kerstvariant. Vreselijk!

De HP laptop die ik had gekocht  heb ik binnen de retourtermijn van twee weken teruggestuurd. Ik had er al behoorlijk wat tijd in geïnvesteerd om 'm naar eigen wens in te richten maar dat beviel het ding kennelijk niet goed. De tikkende geluiden werden steeds harder en kwamen ook steeds vaker voor. Na wat googlen blijkt dit een vaak voorkomend euvel te zijn dat maar lastig opgelost kan worden. Als het even kan wil ik dit jaar nog een andere, straks ga ik weer het internet op.

Er zit enige haast bij, want de rust heeft me ook duidelijk gemaakt dat ik de studie weer op wil pakken, Het onderwerp gaat weer leven en ik wil het afronden. Of en hoe ik het kan toepassen weet ik niet, maar dat lijkt ook minder relevant. Ik heb zin om er mee aan de slag te gaan - en wil dan ook kunnen zien wat er aan de rechterkant van m'n beeldscherm staat.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten