zondag 19 september 2010

Nieuw instrument

Hoe doe je dat, een klein en keihard pilletje in twee gelijke stukjes verdelen? Niks aanrommelen met een keukenmesje op een snijplank - gewoon naar de apotheek gaan en vragen om een pillensnijder. Okay, het ding heet anders maar daar komt het voor mij op neer. Een nieuw en handig instrument. Je kan er een pil mee vergruizen of in stukjes snijden en daarna de helft er nog in bewaren ook. En dat alles veilig voor de onhandige vingers.
Niet alleen de diaminopyridine snijd ik zo dagelijks in twee mini-stukjes, maar sinds gisteren ook de prednison. Met mijn neuroloog heb ik afgesproken dat ik minder prednison ga gebruiken. Ondanks het ziekenhuis-gedoe van een paar weken terug is de algehele lijn toch dat het beter gaat, waarschijnlijk door de diaminopyridine en de IVIG.
En met deze symptoombestrijders paraat is het mogelijk om m'n immuunsysteem iets minder te onderdrukken dan we nu doen. En met een beter werkend immuunsysteem ben ik minder vatbaar voor de dagelijkse bacteriƫn en virussen die langs komen - en waardoor ik zomaar op de Eerste Hulp belandde.

Dat immuunsysteem moet ook weer niet te actief worden want dan gaan de MG-klachten ook weer opspelen. Vandaar dat ik de prednison heel langzaam ga afbouwen, met 2,5 mg per twee weken. En omdat de apotheek alleen per 5 mg levert ben ik nu iedere ochtend in de weer met m'n nieuwe instrument.

De komende week werk ik twee dagen en daarna vertrek ik met zus een paar dagen naar m'n ouders in Duitsland, ze zijn op vakantie in de Harz en hebben ruimte in het huisje voor bezoek. In dergelijke ontspannen omstandigheden merk ik vast niets van de veranderingen in de medicatie! We gaan een dag of vijf, volgende week dinsdag ben ik alweer aan het werk.

Daarna ga ik weer eens kritisch door m'n huis lopen want ik doe mee aan de open-huis-dag van de NVM-makelaars, in oktober. Ik heb de prijs van m'n woning behoorlijk verlaagd en hoop op kijkers. En ergens natuurlijk ook wel op kopers...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten