zaterdag 7 december 2013

Hertentamens

Mijn medestudenten zijn erg genereus geweest in het delen van hun aantekeningen en samenvattingen van de vakken Marketing en Management & Filosofie. Daardoor kon ik me concentreren op de hoofdzaken bij het studeren voor de hertentamens.
Studeren
Het tentamen Marketing ging goed, ik reken op een voldoende. Het tentamen Filosofie ging een stuk minder makkelijk, ik beheerste de stof niet erg diepgaand en bij veel vragen kon ik het gehele antwoord niet verzinnen. Vaak kon ik wel een richting vinden dus ik hoop dat ik 'm wel heb gehaald. 
De tentamenuitslagen zijn dus nog niet bekend. Het is nu extra spannend; met een voldoende op deze vakken heb ik alle vakken van het eerste jaar gehaald en mag ik starten met het tweede jaar. De colleges daarvoor volg ik al, maar ik mag de tentamens daarvoor pas maken als 't hele eerste jaar binnen is. 

Het studeren kostte me ook om andere redenen moeite. De situatie op het werk houd me erg bezig, en in de week voor het tentamen Filosofie hebben we een antwoord op m'n voorgenomen ontslag geformuleerd en naar mijn werkgever verzonden. Concentreren lukte bijna niet en vijf minuten stil zitten was al een opgave. 
De stress kan ik niet helemaal van me afhouden; ik had opeens last van heftige uitslag na het eten van wat onschuldige garnalen en slapen gaat slecht. Alle hoestjes en verkouden om me heen neem ik mee zodat ik toch ook maar weer een antibioticakuur heb gekregen.
De revalidatie vraagt fysiek ook veel. Het is erg prettig om me in te spannen en te bewegen, maar soms heb ik nog twee dagen last van trillende ledematen of pijnlijke spieren.
Kortom: de randverschijnselen zijn even helemaal niet leuk en zitten me behoorlijk in de weg.
Daartussendoor heb ik surprises geknutseld, heerlijk en gezellig Sinterklaas gevierd met de familie, ben ik eindelijk naar het nieuwe huis van m'n zus in Groningen geweest, wandel ik op zondag zomaar een uur door het bos, staat het volgende infuus alweer gepland, voel ik me iedere keer dat ik naar college ga een bevoorrecht mens en gaat het nog steeds spectaculair de goede kant op met de myasthenia. Dat zijn de belangrijke dingen natuurlijk.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten